Pytania – są podstawą pracy Menora i są dla nas super naturalne, kiedy jesteśmy dziećmi (4 letnie dzieci zadają 390 pytań dziennie). Z czasem tracimy swobodę zadawania pytań, głównie pod presją społeczną. W niektórych zawodach opieramy się na zadawaniu pytań (lekarze, adwokaci, dziennikarze), ale stawiam pytanie, czy w biznesie jesteśmy równie dociekliwi. Czy raczej – jesteśmy dociekliwi, gdy chodzi o tematy związane z klientami (rozwój produktów, identyfikowanie potrzeb klientów), natomiast gdy chodzi o działania managerskie i rozwój ludzi, często nam tej dociekliwości brakuje. “Wiemy, co myśleć, wiemy, na co stać naszych ludzi”. Dajemy rady (które często nie są dobrym pomysłem, co najmniej z kilku powodów), czasem decydujemy za innych, co jest dla nich najlepsze. Gdybyśmy częściej zadawali pytania oparte na autentycznej ciekawości, zyskalibyśmy wiele – od większego zaangażowania pracowników, przez lepsze rozwiązania, skuteczniejszą zmianę czy choćby komunikowanie wartości, które deklarujemy.
Na koniec – dlaczego nie pytam “czy są jakieś pytania”.
Małgorzata Sztejter – akredytowany executive & team coach, mentorka (EMCC EIA Senior Practitioner) oraz trenerka mentorów. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie zarządcze w międzynarodowych firmach doradztwa profesjonalnego (PwC oraz CMS Cameron McKenna). Prowadzi coachingi indywidualne i zespołowe. Projektuje i wdraża programy mentoringowe. Wspiera liderów w rozwoju osobistego stylu przywództwa, budowaniu dobrze funkcjonujących zespołów oraz w wypracowaniu rozwiązań w zakresie zarządzania organizacją.